dinsdag 13 oktober 2009

HONDENPOEPHALTE OP INITIATIEF VAN GROEN LINKS: 17 juni 2009

Marion Rohrich (GL) heeft het initiatief genomen in Haren hondenpoephaltes te realiseren. Hondenpoep staat op nummer 1 van de ergernissen van burgers. Vrijwel geen enkele Harenaar lijkt op de hoogte van het hondenbeleid van de gemeente: binnen bebouwde kom aangelijnd, geen honden op kinderspeelplaatsen en uitwerpselen opruimen. Bij een hondenpoephalte kunnen hondenbezitters schepzakjes pakken, die zij na vulling met de uitwerpselen van hun viervoeter in een daarvoor bestemd containertje kunnen gooien. De gemeente zorgt voor de afvoer.Verscheidene gemeentes hebben al zulke haltes en daar wordt geconstateerd dat de overlast door hondenpoep in de omgeving van de hondenhaltes is afgenomen. Rohrich denkt dat de sociale controle rond de hondenhalte wel voor de handhaving zal zorgen. In Hoogezand, Assen en Mensingeweer zijn dergelijke haltes geplaatst; men is daar tevreden. Rohrich schat dat er in Haren en de buitendorpen tien hondenpoephaltes nodig zijn. Kosten: € 8850 voor de aanschaf en € 8750 per jaar.

Image

Dieta Praamstra (CU) vindt het wel een leuk voorstel, maar is er toch geen voorstander van. Het kost veel geld en tien bakken zijn niet genoeg.
Wil Legemaat (D66) noemt het een sympathiek voorstel temeer daar het om de grootste ergernis van de burgers betreft. Maar misschien is het een idee om eerst eens een proef met een of twee haltes te nemen.
Dat lijkt Jos Stroomer (PvdA) ook een goed idee: een experiment met één halte. Hij vindt het een goede zaak dat GL deze bron van ergernis op de politieke agenda heeft gezet, maar vreest dat de hondenbezitters die nu de uitwerpselen niet opruimen, ook geen schepzakjes zullen gebruiken. Het is een kwestie van mentaliteit.
Jakob Boonstra (CDA) maakt GL een compliment over het voorstel. Maar hij heeft een alternatief: hondenstraatjes, afgezet met struiken. Dat is goedkoper.
Gea van der Vliet (VVD) heeft weinig verwachting van de verandering van gedrag door hondenhaltes. Eerst maar eens op de evaluatie in bijvoorbeeld Hoogezand wachten. Het kost nogal wat.
Wethouder Jeroen Niezen vindt het een goed onderbouwd voorstel. Over honden en hun uitwerpselen komen regelmatig klachten binnen. Hij beluistert dat verscheidene fracties een proefhalte wel willen proberen. Misschien kan er een halte geplaatst op een plek waar veel overlast is.
Worden de schepzakjes niet gejat en de bakken vernield, willen enkele raadsleden weten. Daar valt mee, verwacht Rohrich: op het www vond zij alleen een met graffiti bespoten bak in De Bilt en een uit de grond gerukte halte in Tiel.
Alle raadsfracties verklaren te kunnen instemmen met een proefhalte. Rohrich zal een en ander uitwerken voor de volgende raadsvergadering. Van der Vliet is op voorhand al benieuwd naar de creativiteit van de Harense jongeren.