dinsdag 13 oktober 2009

Wandeling door het Quintusbos op donderdag 17 september 2009

Op een mooie nazomermiddag maken raadsleden / plv commissieleden van alle partijen, uitgezonderd de PvdA, met wethouder Niezen, Hoofd Groenbeheer Guido Hummel en enkele dames namens de gemeente, een wandeling door het Quintusbos. Bert Witvoet, districtshoofd Noord van Staatsbosbeheer, een bosecoloog en de boswachter informeren de wandelaars over de stand zaken van de reconstructie van het Quintusbos, dat eigenlijk een landgoed is.

Image

Zoals bekend heeft Staatsbosbeheer enkele jaren geleden besloten het landgoed Quintusbos zoveel mogelijk terug te brengen in de oorspronkelijke opzet: een eikenbos. Veel 'aangewaaide' beuken, gretig opgegroeid tussen de lichtdoorlatende eiken, worden gekapt, de houtwallen worden hersteld, het opschot, veel hulst, wordt verwijderd.
De zuidkant is inmiddels gereed en zelfs de meest verstokte tegenstander van de reconstructie moet toegeven dat het erg mooi geworden is: lichter, fraaier, vitaler.
Nu is de noordkant aan de beurt. Daar blijft het struikgewas wat dichter, want veel doorzicht betekent daar: zicht op de snelweg en dat wordt door niemand gewaardeerd. Bovendien heeft dit deel van het landgoed altijd een bosachtig karakter gehad.
Verrast zijn de wandelaars te horen dat er in de zestiende, zeventiende eeuw (zo oud is het landgoed!) een eendenkooi was.
De heren van Staatsbosbeheer geven uitvoerig uitleg en informeren de aanwezigen over de onderhoudsplannen voor de toekomst.

Foto's: van boven naar beneden:
De wandelgroep in de eikenlaan, middenin het Quintusbos
Herstelde houtwallen
De wandelaars in de voormalige eendenkooi aan de noordkant
De 160 jaar oude eikenlaan in het midden van het Quintusbos

Image