Steun ons en help Nederland vooruit

dinsdag 15 december 2009

Hoe kijkt D66 tegen parkeren aan?

We hebben
een bruisend centrum en willen het graag nog bruisender maken. Dat kan alleen
als meer mensen zich aangetrokken voelen tot het centrum. Van binnen en buiten de
gemeente. We hebben een fantastisch winkelaanbod en met de ontwikkeling van het
Haderaplein zal dat alleen maar mooier worden. Wanneer de gemeente en de
ondernemers samen optrekken en Haren gezamenlijk promoten, als
het aantrekkelijk en gemakkelijk is om ondernemer in Haren te zijn of
te worden, dan moeten we een heel eind komen!

Wanneer
Haren zich als aantrekkelijk, levendig dorp weet te presenteren, zullen veel
mensen Haren weten te vinden. Het mooiste zou zijn als die mensen dan op de
fiets of met het openbaar vervoer naar het centrum komen. Zodat we onze
kostbare ruimte niet hoeven te bestemmen voor parkeerplaatsen. Helaas is de
werkelijkheid anders. En komen veel mensen met de auto naar het centrum. D66
vindt dat we die mensen zoveel mogelijk moeten verleiden op een andere manier
te komen. Echter, als mensen er desalniettemin voor kiezen met de auto
naar het centrum te komen, dan moeten daar ook parkeerplaatsen voor zijn.
Momenteel lukt dat nog wel, maar als straks het nieuwe gemeentehuis er is en
het Haderaplein wordt bebouwd, als we een vernieuwd Raadhuisplein hebben met
grote aantrekkingskracht, dan krijgen we waarschijnlijk een
parkeerprobleem. Hoe gaan we dat oplossen? Met een dure ondergrondse
parkeergarage die de parkeerders zelf terug moeten betalen? Met veel blik
bovengronds? Volgens D66 kan het ook anders.

D66 vindt
dat de parkeerplaatsen in en nabij het centrum er in de eerste plaats voor de
bewoners zijn, in de tweede plaats voor het winkelend publiek en voor werkenden
in het centrum die zo mobiel moeten zijn dat zij de auto beslist voor de deur
moeten hebben. D66 vindt dat parkeervergunningen enkel mogen worden
uitgegeven aan bewoners en aan genoemde werkenden. Waar moeten de
gemeenteambtenaren en de andere werknemers hun auto dan parkeren? Dit
kan naar onze mening prima op het huidige en/of een nieuw transferium, nabij de
A28. Hier kan een grote gesloten fietsenstalling met 'groene' fietsen
worden gerealiseerd. Ook in het centrum twee of drie
fietsenstallingen. Ieder die in het centrum werkt kan een pasje
krijgen waarmee een fiets uit de stalling kan worden geleend. Een
beetje beweging doet de mens geen kwaad. Toezicht en fietsreparatie kan een
zinvolle tijdsbesteding zijn voor vrijwilligers of voor mensen die weinig kans
meer hebben op een reguliere baan. En voor degenen voor wie de fiets
minder geschikt is, zou 's morgens twee keer een pendelbus kunnen rijden
van het transferium naar het centrum. En ’s avonds weer terug. Maar wellicht
kan de reguliere bus tussen het transferium en de stad een ommetje centrum in
de rit opnemen. In dat geval is het transferium ook een echt alternatief voor
winkelend publiek en andere bezoekers van het dorpscentrum.

Volgens D66
moet het aantal parkeerplaatsen in het centrum wel op niveau blijven, maar
hoeft het aantal niet uitgebreid te worden. Worden bovenstaande plannen
gerealiseerd, dan zijn dure oplossingen als ondergrondse parkeergarages ook
niet nodig. En dan kan het ‘kort parkeren’ wellicht weer afgeschaft worden en
kunnen we over naar een eenduidig parkeerbeleid (en geen mengeling van
kort en lang parkeren).

We slaan
vele vliegen in één klap: voldoende parkeerplaatsen in het centrum, geen dure
en lelijke nieuwe parkeergarages, een nieuw transferium om te kunnen voldoen
aan de vraag, het promoten van openbaar vervoer en gezonde werknemers in Haren,
vanwege het vele fietsen. Een mooier, duurzamer en gezonder Haren tot gevolg.
Wat willen we nog meer?

Gerben Pek