Steun ons en help Nederland vooruit

vrijdag 22 januari 2010

D66 wil veilige schoolroutes voor schoolkinderen

<!–
/* Font Definitions */
@font-face
{font-family:"Cambria Math";
panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;
mso-font-charset:0;
mso-generic-font-family:roman;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;}
@font-face
{font-family:Calibri;
panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;
mso-font-charset:0;
mso-generic-font-family:swiss;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{mso-style-unhide:no;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
margin-top:0cm;
margin-right:0cm;
margin-bottom:10.0pt;
margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:Calibri;
mso-fareast-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}
.MsoChpDefault
{mso-style-type:export-only;
mso-default-props:yes;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:Calibri;
mso-fareast-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}
.MsoPapDefault
{mso-style-type:export-only;
margin-bottom:10.0pt;
line-height:115%;}
@page Section1
{size:595.3pt 841.9pt;
margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;
mso-header-margin:35.4pt;
mso-footer-margin:35.4pt;
mso-paper-source:0;}
div.Section1
{page:Section1;}
–>

Goed doordachte, veilige schoolroutes zullen ouders
motiveren hun kinderen per fiets of te voet naar school te laten gaan. Het
omgekeerde is ook waar: veel ouders brengen hun kinderen met de auto naar school
als zij de route gevaarlijk vinden. Het gaat er dan niet eens om of de route
ook gevaarlijk is (gebeuren er ongevallen of bijna-ongevallen bijvoorbeeld),
het gaat om hoe de route ervaren wordt. Deze ouders veroorzaken zelf weer meer
autoverkeer en vergroten zo (het gevoel van) de onveiligheid. Een vicieuze
cirkel.

D66 wil veilige schoolroutes voor kinderen van basisscholen en middelbare
scholen. Ouders, leerlingen, schoolbesturen en de gemeente kunnen gezamenlijk
een inventarisatie maken van de meest gebruikte wegen en van de knelpunten. In
overleg kan er dan een adviesroute worden vastgesteld, waar de nodige
verkeerskundige aanpassingen kunnen worden uitgevoerd: parkeerverbod,
snelheidsbeperking, separaat fietspad, waarschuwingsborden enzovoort. De trajecten
moeten voor de kinderen en voor de automobilisten duidelijk zijn aangegeven. De
adviesroute wordt voor fietsers en voetgangers aantrekkelijk gemaakt en voor
automobilisten juist zo onaantrekkelijk mogelijk. Leerlingen wordt dringend
gevraagd van die routes gebruik te maken. Ervaring elders leert dat een
intensief gebruik van de schoolroute maakt dat automobilisten al snel een
alternatieve route zoeken. Rond de school kan – als de situatie zich daarvoor
leent – ook nog een stopverbod worden ingevoerd.
D66 is ervan overtuigd dat er op dit terrein in Haren veel te verbeteren is. En
wie de veiligheid voor kinderen kan verbeteren, mag dat niet laten!

Wil Legemaat