Steun ons en help Nederland vooruit

dinsdag 26 januari 2010

Fietstunnel onder ’t spoor wordt aangelegd: raadsvergadering 25 januari 2010

<!–
/* Font Definitions */
@font-face
{font-family:"Cambria Math";
panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;
mso-font-charset:0;
mso-generic-font-family:roman;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;}
@font-face
{font-family:Calibri;
panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;
mso-font-charset:0;
mso-generic-font-family:swiss;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{mso-style-unhide:no;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
margin-top:0cm;
margin-right:0cm;
margin-bottom:10.0pt;
margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-fareast-font-family:Calibri;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-language:EN-US;}
.MsoChpDefault
{mso-style-type:export-only;
mso-default-props:yes;
font-size:10.0pt;
mso-ansi-font-size:10.0pt;
mso-bidi-font-size:10.0pt;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-fareast-font-family:Calibri;
mso-hansi-font-family:Calibri;}
@page Section1
{size:595.3pt 841.9pt;
margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;
mso-header-margin:35.4pt;
mso-footer-margin:35.4pt;
mso-paper-source:0;}
div.Section1
{page:Section1;}
–>

Vanavond
neemt de gemeenteraad een besluit over de aanleg van de fietstunnel onder het
spoor. Alle fracties willen die tunnel, maar enkele willen tevoren zeker weten
of de subsidies zeker zijn en of de ontwikkeling van het Stationsgebied
voldoende gaat opleveren. Daarom lijkt het lange tijd of ook deze belangrijke
beslissing weer zal moeten worden genomen door de kleinst mogelijke meerderheid.
Na harde toezeggingen van de wethouder worden de twee ingediende amendementen
ingetrokken en vervolgens stemt de voltallige raad in met het voorstel. Na twaalf
jaar praten kan de tunnel onder het Harener spoor worden aangelegd! Een
historisch moment volgens wethouder Niezen.

De raadsvergadering begint met een vrolijke noot: de 100-jarige scouts trakteren
op slagroomtaart om de goede verstandhouding tussen gemeenteraad en scouts te
onderstrepen.

Kredietaanvraag fiets- en
voetgangerstunnel Stationsgebied
Jan Rake (GL) zegt dat GL blij is met het voorstel. De kosten zijn wel
gestegen, maar dat komt door de wensen van de raad en de extra kosten worden
gedekt door subsidies en door hogere opbrengsten uit de grondexploitatie. GL
heeft nog wel een paar aandachtspunten:
– De extra kosten voor de stationsopgangen en lift: GL vraagt het college zich
daar bij ProRail sterk voor te maken.
– Er moet aandacht zijn voor goede, passende woonruimte voor de bewoners van de
Walstroflat.
– GL heeft zorgen over de dreiging van betaald parkeren. Op zich is GL niet
tegen betaald parkeren, maar niet op deze plaats. Bewoners zien oplossingen
voor parkeerproblematiek; met hen moet het college in overleg.
Theo Sieling (PvdA) meldt direct dat zijn partij akkoord is met het voorstel,
maar ook risico’s ziet:
– Financiële risico’s
– Onzekerheden: komen de subsidies, komen de treinopgangen er wel?
Daarom heeft de PvdA een amendement, waarin de raad het college opdraagt ‘…de
raad terstond te informeren als er moet worden afgeweken van de huidige
ramingen en de keuzes die daaruit voortvloeien’.
Hein Frima (VVD) meent dat er toch een financiële knip wordt gemaakt. Het gaat
nu alleen om de tunnel, later komt het stedenbouwkundig plan met een landmark,
de verkoop van het parkeerterrein, de regulering van verkeersstromen. De VVD
vindt een knip niet prettig in de huidige onzekere markt. Een tunnel: ja, maar
dat mag geen concessies aan de stedenbouwkundige kwaliteiten tot gevolg hebben.
Daarom steunt de VVD een amendement van het CDA. De lindeboom op het
Stationsplein moet behouden worden, daar zal de VVD zich voor in zetten.
Jan Kooi (CDA) stelt dat zijn partij er bijna net zo tegenaan kijkt als de
coalitiepartijen, maar ‘anders weegt’. De verdiencapaciteit is onzeker en de
bijdrage van ProRail ook. Als er maar iets tegenvalt, moet de
bebouwingscapaciteit opgevoerd worden. Om daar een mouw aan te passen, hebben
CDA, D66 en VVD een amendement dat beoogt de raad een grotere rol te geven. De
definitieve uitvoering van de tunnel hangt dan af van de toezeggingen van
subsidies door ProRail en van de grondopbrengsten uit het stedenbouwkundig
plan.
Dieta Praamstra (CU) vindt dat het voorstel precies verwoordt wat de raad
gevraagd heeft. De antwoorden van wethouder Niezen in de raadscommissie waren
ook tot volle tevredenheid van de CU. De CU heeft vertrouwen in het college en
in Woonborg wat betreft de herhuisvesting van de Walstroflatjongeren. Nu moet
de knoop maar eens doorgehakt worden. Praamstra haalt een citaat aan uit het Bijbelboek
Prediker: ‘De boer die alleen kijkt waar de wind vandaan komt, zal nooit
oogsten’.
Menno Visser (D66) noemt de tunnel een echt politiek onderwerp: er moeten
voortdurend verschillende belangen worden afgewogen. Woonbelangen en een
lindeboom tegenover verkeersveiligheid. D66 heeft in het verkiezingsprogramma
staan dat de partij de tunnel wil. Maar het traject kent wel grote financiële
risico’s. Visser wil dat de raad bij tegenvallende duidelijkheid nog kan
zeggen: die tunnel komt er niet. Visser wil de tunnel graag, maar niet ten
koste van alles. Er zijn grenzen.
Wethouder Jeroen Niezen noemt het een historisch moment. De tunnel is nu echt
dichtbij. Wat de raad in oktober 2009 unaniem wilde, is uitgewerkt, de keuzes
zijn onderbouwd en de ruimte is aangegeven. De kosten van de perronopgangen wil
Haren volledig betaald hebben door ProRail; als ProRail niet wil betalen, houdt
de raad de mogelijkheid om te kiezen voor een tunnel zonder perronopgangen. De
risico’s en onzekerheden zitten voornamelijk bij ProRail. Het college zal zich
inspannen in het overleg met Woonborg betaalbare jongerenhuisvesting in Haren
op peil te houden. Niezen wil graag weten hoe de raadsfracties aankijken tegen
betaald parkeren bij het station. De financiële knip is er niet; de grex wordt vanavond
ook vastgesteld en jaarlijks geïndexeerd. De monumentale lindeboom staat
vanavond niet ter discussie, maar ook het college zal zich inspannen voor het
behoud ervan. Niezen herinnert CDA en D66 eraan dat zij in 2007 gezamenlijk een
motie hebben ingediend met de opdracht de tunnel ogenblikkelijk te realiseren. Uitstel
wordt niet langer getolereerd’, zei het CDA toen. En nu krabbelen deze partijen
terug?
Na een schorsing doet Niezen een harde toezegging aan de PvdA: zodra er
wijzigingen in de ramingen zijn, zal de raad ogenblikkelijk worden geïnformeerd.
De PvdA trekt daarop het amendement in. Na enige discussie, aanpassing van het
CDA-amendement en weer een schorsing, wordt ook het amendement van het CDA
ingetrokken. De toezeggingen van Niezen de raad direct te informeren als er
afwijkingen komen, zijn voor CDA, D66 en VVD ook voldoende.
De voltallige gemeenteraad stemt daarna in met het voorstel krediet te
verstrekken voor de aanleg van de fiets- en voetgangerstunnel. Het werk kan
beginnen.

Wil Legemaat