Steun ons en help Nederland vooruit

vrijdag 29 januari 2010

Parkeren in Haren: is Haren wel gastvrij genoeg?

<!–
/* Font Definitions */
@font-face
{font-family:"Cambria Math";
panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;
mso-font-charset:1;
mso-generic-font-family:roman;
mso-font-format:other;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;}
@font-face
{font-family:Calibri;
panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;
mso-font-charset:0;
mso-generic-font-family:swiss;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{mso-style-unhide:no;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
margin-top:0cm;
margin-right:0cm;
margin-bottom:10.0pt;
margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:Calibri;
mso-fareast-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}
.MsoChpDefault
{mso-style-type:export-only;
mso-default-props:yes;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:Calibri;
mso-fareast-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}
.MsoPapDefault
{mso-style-type:export-only;
margin-bottom:10.0pt;
line-height:115%;}
@page Section1
{size:612.0pt 792.0pt;
margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;
mso-header-margin:35.4pt;
mso-footer-margin:35.4pt;
mso-paper-source:0;}
div.Section1
{page:Section1;}
–>
30 januari 2010

Het hoofdthema tijdens
het lijsttrekkersdebat met de ondernemers donderdagavond was het  parkeren. Maar liefst 600 parkeerplaatsen in
het centrum zijn er volgens hun zegsman Jaap Boerema nodig om de ondernemingen
te laten floreren. Ondergronds, kostendekkend, dus terugbetaald door de
klanten. Voor een parkeerplaats die 25.000 – 40.000 euro kost, levert dat
onontkoombaar stadse tarieven op. Maar het moet en zal onder de grond; die kans
heeft Haren maar één keer. Als we die parkeerruimte maar hebben, komen de
klanten van elders wel naar Haren. Nu laten ze het afweten, blijkens een
onderzoek door het Distributie Planologisch Onderzoek. Tien jaar geleden kwam
40% van de klanten van buiten Haren, nu nog maar 30%. Is Haren wel gastvrij
genoeg?
D66 is van mening dat je bezoekers naar Haren haalt door het centrum zo
aantrekkelijk en gastvrij mogelijk te maken. Haren heeft een aantrekkelijk en
gevarieerd winkel- en horeca-aanbod, daar kan het niet aan liggen. Een
ondergrondse parkeergarage lijkt D66 niet dé extra trekpleister, want de
huidige situatie bewijst het tegendeel: de parkeergarage staat vrijwel nooit
vol, mensen parkeren liever boven de grond. Zeker als het gaat om “even een
boodschap doen”. Betaald parkeren lijkt de animo ook niet aan te wakkeren: tien
jaar geleden was het parkeren in Haren nog gratis en kwamen er meer bezoekers
van buiten.
D66 heeft een eigen visie op het parkeren in het centrum van Haren. Met als
uitgangspunt dat schaarse ruimte zo efficiënt mogelijk benut moet worden, dat
bezoekers keuze wordt geboden en dat zoveel mogelijk gratis geparkeerd moet
kunnen worden. Want dát geeft een gastvrij gevoel. Dagparkeerders en
langparkeerders kunnen terecht op het transferium met leenfietsen en mogelijk
een extra ‘lus’ door het centrum, opgenomen in de route van de transferiumbus.
De parkeergarage blijft betaald, voor ieder die dat wil en zolang hij wil;
betalen na afloop. En boven de grond: gratis kort parkeren in blauwe zones, met
parkeerschijf dus. Optimale keuzevrijheid voor de bezoeker draagt bij aan het
gevoel van gastvrijheid.
Een sprookje? Waar visie en samenwerking een verbond sluiten, kunnen zelfs
sprookjes waar worden.  

Wil Legemaat