zondag 31 januari 2010

D66 gaat bij de toevoeging van woningen vooral voor kwaliteit en uniciteit

Wat is de mooiste straat van Noord Nederland? Ik neem aan dat u het met me eens bent dat dit de Rijksstraatweg in Haren is. En waarom is dat? Vanwege de mooie, unieke villa’s die aan deze straat staan. Geen villa is hetzelfde. Allemaal zijn ze net iets anders. Dat is een van de redenen dat Haren uniek is.

Maar toen deze villa’s eind negentiende, begin twintigste eeuw gebouwd werden, kenden we nog geen ‘projectmatige bouw’. Waar alle woningen op elkaar lijken. Kenden we nog geen projectontwikkelaars die het geen enkel probleem vinden honderd gelijksoortige woningen neer te zetten. Want hoe meer volume en hoe meer gelijksoortige woningen, hoe hoger de winst.

D66 vindt dat dit absoluut niet bij Haren past. Ook niet in Haren-Noord! Nergens binnen onze gemeente! Dit moeten we iedereen meegeven die in Haren wil bouwen. Als er behoefte aan is, moeten we bouwen. Maar wel duurzaam, in harmonie met de natuur & omgeving en uniek. En zoveel mogelijk levensloopbestendig.

Wat hieraan kan bijdragen is particulier of collectief opdrachtgeverschap. Van particulier opdrachtgeverschap is sprake wanneer een particulier zelf bouwgrond kan kopen en daarna zelf kan bepalen met welke partijen zijn of haar nieuwbouwwoning wordt gerealiseerd. Bij collectief opdrachtgeverschap wordt de woonconsument in een vroeg stadium betrokken bij de ontwikkeling en bouw van woningen. Samen met andere toekomstige bewoners, wordt de rol van opdrachtgever ingevuld. Dit kan zowel met (sociale) huurwoningen, waarbij je bijvoorbeeld samen met een woningcorporaties optrekt, als met geclusterde woningen. Denk daarbij aan een appartementengebouw.

De discussie gaat de laatste jaren helaas vooral over de kwantiteit. D66 vindt de kwaliteit minstens zo belangrijk. Daarbij maakt D66 dus geen onderscheid tussen de grote kavel waar een mooie villa op wordt geplaatst en de sociale huurwoning in een 2-onder-1-kap of rijtje. Aan beide kan in Haren behoefte zijn. Wel wil D66 dat alle soorten woningen in Haren een uniek karakter hebben.

Natuurlijk valt over smaak niet te twisten. Het zal daarom kunnen voorkomen dat een zeer unieke, maar in vele ogen foeilelijke woning wordt gebouwd. Maar zelfs dat is beter dan vele projectmatige gebouwde eenheidsworst woningen. In dat geval hoeven we, wat ons betreft, over smaak niet te twisten: dat past gewoonweg niet bij Haren.

Gerben Pek