maandag 21 juli 2014

Kamer en kabinet spraken over nasleep rampvlucht MH17

Vandaag spraken Tweede Kamerleden met leden van het kabinet over de rampvlucht van de MH17, afgelopen donderdag.

De aloude bewering dat elk individu via zeven stappen met iedereen op de wereld verbonden is, wordt op wrange wijze realiteit: vrijwel iedereen kent binnen enkele van die stappen wel iemand die in het toestel zat. Deze ramp raakt ons allen.

Namens de TK-fractie van D66 gaven fractievoorzitter Alexander Pechtold en woordvoerder Buitenlandse Zaken Sjoerd Sjoerdsma onderstaande verklaring uit:

Nederland is in rouw. De omvang van de ramp met vlucht MH17 is de afgelopen dagen ten volle duidelijk geworden.  Bijna iedereen in Nederland kent wel iemand die aan boord van het vliegtuig zat. Velen rouwen om de dood van een familielid, vriend, buurman, buurvrouw of collega. Vanmorgen sprak de Kamer met het kabinet over de ramp en de nasleep ervan. Vanmiddag tekenden Alexander Pechtold en Roger van Boxtel namens respectievelijk de Tweede en Eerste Kamerfractie van D66 het condoleanceregister ter nagedachtenis aan de slachtoffers.

Onze gedachten zijn nu allereerst bij die slachtoffers. Bij het meisje dat voor het eerst ging vliegen en haar eigen rugtas mocht inpakken. Bij de groep aids-bestrijders op weg naar een congres in Melbourne. Bij een PvdA-collega uit de Staten-Generaal, een jurist en sociaal-democraat in hart en nieren. Bij onze eigen Pim de Kuijer, kandidaat-Kamerlid voor D66 in 2012, een jongeman in de bloei van zijn leven. Bij alle 298 slachtoffers.

Wij denken aan de nabestaanden. Aan hun verdriet en hun machteloosheid. En aan hun toenemende woede over de behandeling van de lichamen en de eigendommen van de slachtoffers. Woede over de wanorde op de rampplek. Woede over de gebrekkige toegang tot die rampplek. Woede die D66 deelt.

Voor D66 staat nu voorop dat de nabestaanden het stoffelijk overschot van hun dierbaren zo spoedig mogelijk thuis krijgen. Het is goed dat het kabinet daar nu maximaal op inzet. Ook moeten onafhankelijke onderzoekers onbelemmerd toegang krijgen tot de rampplek.

Tegelijkertijd moet voor de daders van deze gruwelijke misdaad duidelijk zijn dat zij hun straf niet kunnen ontlopen. D66 roept het kabinet op daarbij intensief samen te werken met bondgenoten, binnen Europa en daarbuiten. Hoe meer landen schouder aan schouder optrekken, hoe steviger we kunnen optreden tegenover hen die deze misdaad op hun geweten hebben. Voor eenieder die – direct of indirect – betrokken is geweest bij deze misdaad kunnen stevige sancties niet uitblijven. Als het aan D66 ligt, spant het kabinet zich maximaal in voor berechting van de daders voor het Internationaal Strafhof.

Alexander Pechtold, fractievoorzitter
Sjoerd Sjoerdsma, woordvoerder Buitenlandse Zaken