donderdag 19 maart 2015

D66 Haren: bijna 50% meer stemmen dan in 2011! Hier is de einduitslag

In Haren boekte D66 grote winst bij de Provinciale Statenverkiezingen: maar liefst 16,1 % van de kiezers maakte een hokje van de democraten rood. Vergeleken met vier jaar geleden (11,2 %) is dat een stijging van maar liefst 44 %. Provinciaal gezien haalde D66 Haren het hoogste percentage D66-stemmen, gevolgd door Groningen, dat net onder de 16 % bleef steken. Overigens boekte D66 in alle Groninger gemeenten winst.
De VVD leverde in Haren een kwart van de stemmen in, maar bleef toch de grootste. De PvdA zag meer dan een derde van de aanhang verdampen. Ook CDA en GL moesten verliezen accepteren, al waren die bescheiden: rond de 1 %, evenals de PVV. De CU won bijna een procent.
Grote winst in Haren voor de Partij voor de Dieren: een verdubbeling van het aantal stemmen. Groninger Belang kreeg de steun van 3 % van de kiezers.

In onderstaand overzicht de voorlopige uitslag, die u kunt vergelijken met 2011 en 2007 en met de uitslag van de hele provincie in 2011 en 2015.

Uitslagen verkiezingen Provinciale Staten 18 maart 2015

Proces-verbaal_uitslag_verkiezing_Provinciale_Staten_van_Groningen_2015