zaterdag 4 juli 2015

Nieuwbouw Zernike College: licht, ruim, duurzaam en kleurrijk

Net voor de vakantie was de eerste oplevering van het nieuwe gebouw van het Zernike College aan de Kerklaan. Wethouder Michiel Verbeek ontving symbolisch de sleutel van de bouwers en hij overhandigde die weer aan O2G2, waar het Zernike onder valt. Mooie toespraken, veel lovende woorden, voor Team4 architecten, bouwer Rottinghuis, vooral ook voor Hedwig de Boer van de gemeente en – met een staande ovatie – voor projectleider Ben van Beek. Het gebouw is prachtig: transparant en kleurrijk, licht en ruim en ook nog zeer duurzaam.

RTVnoord berichtte als volgt:

Het nieuwe Zernike College aan de Kerklaan in Haren is klaar. Het Zernike College verlaat na 23 jaar de Westersedrift. De oude school is te klein voor het huidige aantal leerlingen.

Lang traject
Er is tien jaar lang over gesproken, maar nu heeft Haren een school waar ze trots op is. De zoektocht naar de locatie, het overleg met de gemeente, de bezwaarschriften van omwonenden, het heeft lang geduurd voordat de eerste paal de grond in ging. Het bouwen van een nieuwe school voor 1400 leerlingen gaat dan ook niet zomaar.

Veertien miljoen
Het nieuwe Zernike College heeft veertien miljoen euro gekost. Voor de gemeente Haren was de financiering het grootste struikelblok. Volgens onderwijswethouder Verbeek was dat wel een punt.

‘Wij zijn als gemeente de bouwheer geweest en dat geld moest gewoon opgehoest worden. Maar goed, wij krijgen natuurlijk ook onderwijsgelden van het Rijk. Maar we hebben het denk ik slim gedaan. We hebben nu een prachtig gebouw voor toch wel een hele mooie prijs-kwaliteitsverhouding.’

Bouwen zonder vertraging
Op 15 mei 2014 sloeg waarnemend burgemeester Janny Vlietstra de eerste paal voor de nieuwbouw van het Zernike College aan de Kerklaan.

Precies veertien maanden later is het schoolgebouw opgeleverd. Ook al is de sleutel nu symbolisch overhandigd aan het Zernike College: de bouwers blijven vijftien jaar lang verantwoordelijk voor het onderhoud van de school.

Volgens wethouder Verbeek een vrij unieke constructie.’Dat betekent dus dat die bouwer belang heeft om goede materialen te gebruiken, want die is zelf nu verantwoordelijk.’