woensdag 11 mei 2016

Fractie D66 aan de Fair Table van het Maartenscollege

Jaarlijks Fair Trade-diner in Biotoop groot succes

Leerlingen en docenten van het Maartenscollege gaven aan het jaarlijkse Fair Trade diner een Vietnamese invulling: in dit land brachten leerlingen dit voorjaar een stage door, onder andere bij onder leiding van Johnny; hij startte de verzorging van maaltijden voor dak- en thuislozen. Zo’n 125 stadsbewoners ontvangen inmiddels geregeld een maaltijd, die op kleine scootertjes wordt rondgebracht. Ook aan dit laatste werkten leerlingen mee, getuige de dia’s met hen als duopassagiers in het drukke stadsverkeer. Daarnaast bezochten ze een tehuis voor straatkinderen en een dovenschool en hadden contacten met een medisch comité. Door het gebruik van agent orange worden nog steeds veel lichamelijk gehandicapten geboren. Leerlingen vertelden persoonlijke ervaringen en zongen een eigen song met de impressies van dit verblijf in boeiende teksten.

Ook de geschiedenis die de ondernemer Hein Voss schetste van de filosofie en geschiedenis van zijn fair trade fashion-bedrijf Re5, was indrukwekkend: ecologische teelt van katoen zonder gebruik van gif. Katoen is, mondiaal beschouwd, een van de vervuilendste gewassen De teelt van katoen voor zijn kleding vormt de start van een keten met eerlijke lonen en faire behandeling van alle contractanten: boeren, wevers, naaisters. Wederzijds respect van alle betrokkenen is dan ook een uitgangspunt, evenals langdurige contacten met de leveranciers.

Er was ruimte voor 140 Gasten, en dat maximum was via voorinschrijving bereikt. De opbrengst van dit zeer verzorgde Vietnamese driegangen-diner was niet gering. Johnny’s maaltijdservice kan dan ook rekenen op €1400. Volgend jaar gaat de reis van het Maartenscollege, dat sinds 2014 een gecertificeerde Fair Trade School is, naar Ethiopië. Dan gaat het om eerlijk gefabriceerde koffie en schoenen

De gehele fractie van D66 at mee en waardeerde terecht de vele Vietnamese schotels. Nog een woord van lof voor de bediening door leerlingen: ook deze was professioneel.

Volgend jaar dus een Ethiopisch maal.

Céline Fenijn (raadslid D66)