dinsdag 29 november 2016

Zienswijze op herindelingsontwerp vastgesteld

Tijdens de raadsvergadering van 28 november 2016 is de zienswijze van de gemeenteraad op het herindelingsontwerp vastgesteld. De fracties van D66, GVH en CDA amendeerden het collegevoorstel op onderdelen met als doel sommige passages wat aan te scherpen en beter te documenteren. Ook werden een vijftal vragen toegevoegd.
De oppositiefracties hadden graag gezien dat de zienswijze ook het standpunt van de voorstanders van herindeling zou bevatten. De coalitiefracties zijn van mening dat de opvatting van de raad altijd de opvatting van de raadsmeerderheid is: eenduidig. Fractievoorzitter Marjan Bachman ging daar in haar bijdrage op in.
Op voorstel van GVH wordt de vastgestelde zienswijze nog niet verzonden. Aanstaande vrijdag doet de rechter uitspraak in het Kort Geding dat inwoners van Haren tegen het Provinciebestuur hebben aangespannen. Het is mogelijk dat die uitspraak wijzigingen in de zienswijze gewenst maakt. In dat geval kunnen raadsfracties een extra raadsvergadering aanvragen op 12 december, waar de zienswijze nog kan worden gewijzigd.

De bijdrage van Marjan Bachman leest u hier:  28-01-2016-bijdrage-raad-zienswijze