zondag 3 december 2017

‘Haren op eigen benen’ richting Den Haag

Afgelopen week werd een bijzonder fraai en origineel vormgegeven boekje naar de leden van de Tweede Kamer der Staten Generaal gestuurd. Het boekje draagt de titel ‘Haren op eigen benen’ en dat is wat het boekje zelf ook kan: op eigen benen staan. Wie de achterplat uitvouwt, kan het boekje stevig neerzetten. Symbool voor de kracht van een zelfstandig Haren.

De tekst kwam tot stand op initiatief en onder redactie van D66-wethouder Michiel Verbeek, portefeuillehouder bestuurlijke toekomst; de foto’s werden mede geleverd door betrokken burgers. En de schitterende vormgeving is te danken aan onze dorpsgenoot Koos Staal, veel gelauwerd grafisch vormgever. Zie www.staalduiker.com en www.destijldokter.nl
‘Haren op eigen benen’ beschrijft in elf hoofdstukjes de redenen waarom Haren zelfstandig moet blijven. De foto’s tonen allerlei facetten van een van de allerbeste woongemeenten van Nederland.
Over de vormgeving schrijft Koos Staal op zijn Facebookpagina:  “Om Tweede Kamerleden daarover te informeren ontwierp ik, op verzoek van het college van Haren, een boekje, waarin alle argumenten tegen deze gedwongen fusie bondig worden samengevat.
Maar hoe bondig geformuleerd ook, Kamerleden hebben nou eenmaal te weinig tijd om álles te lezen. Vandaar dat ik, om hen te helpen, cruciale citaten uit de tekst lichtte en een eigen pagina gaf zodat de lezer met weinig tijd, door enkel te bladeren, citaten kan ‘scannen’ en zo de kern van de boodschap meekrijgt.
Mocht dat nog niet genoeg zijn dan kan het boek, middels de uitklapbare achterkant, als expliciet statement op de kamerbankjes, voortreffelijk op eigen benen staan. Nét als dit prachtige dorp Haren.”

Beter kunnen wij het niet zeggen…

Foto’s: Koos Staal, grafisch ontwerper