Een onuitwisbaar ‘feestje’

22 september 2012

Zaterdag 22 september, 11.00 uur, Kerkstraat: een witte auto met het opschrift ‘Whiteboard, voor onuitwisbare feesten!’. Onduidelijk wat de rol is van Whiteboard, maar het is wel wat Haren achter de rug heeft: een onuitwisbaar ‘feestje’.

De avond ervoor. Scenario: duizenden jongeren en 500 agenten, waarvan 250 man ME. Duizenden blikjes bier en liters adrenaline.
Om zeven uur lijkt het nog een gezellige avond te worden. Anderhalf uur later is alles anders.
Een onafgebroken stoet jongeren, te voet, op de fiets of per luid toeterende auto, stroomt Haren binnen, langs alle toegangswegen. Op de Rijksstraatweg is het luidruchtig en buitengewoon druk, maar er hangt nog een uitgelaten vrolijke sfeer, hoewel er al een dreigende ondertoon te voelen is. Door de Kerkstraat trekken de jongeren richting Stationsweg en aan het eind, bij de driesprong Kerkstraat/Kromme Elleboog/Jachtlaan worden de feestgangers tegengehouden. En daar gaat het mis: knokken met de ME. Het gaat van kwaad tot erger. “Buitensporig geweld”, zegt de politie, “extreem agressief”. Hulde aan alle politiemensen die onder deze omstandigheden hun werk moeten doen.
Later verspreidt het geweld zich naar de Molenweg en de Rijksstraatweg. Ruiten worden ingegooid, winkels geplunderd, auto’s vernield, stoelen in brand gestoken.

Negenentwintig gewonden en vierendertig arrestanten. Vierhonderdduizend tweets over Project X Haren. Voor meer dan een miljoen materiele schade en nog veel meer emotionele schade. Inwoners die zich niet meer veilig en voldoende beschermd voelen en… weten. Angst en paniek. Sam Rozemond, een van onze oudste en trouwste D66-leden, woonachtig in het frontgebied, wordt met bakstenen vier keer op het hoofd geslagen en loopt daarbij kaakbreuken op, gebroken ribben en hoofdwonden. Poging tot doodslag! De ziekenauto kan niet door de menigte komen. Het is helaas maar één van de honderden gruwelijke ervaringen van deze avond, maar voor D66 krijgt de nachtmerrie hiermee wel een persoonlijk gezicht.
Op TV Noord zien we huilende ondernemers en veel inwoners die geschokt zijn omdat zij voor het eerst van hun leven hebben ervaren dat je je zelfs in je eigen huis niet veilig kunt voelen.

Zaterdag de mooie kant van deze zwarte medaille: tientallen burgers assisteren de milieumedewerkers bij hun opruimwerk. In een paar uur tijd is Haren ontdaan van bijna alle sporen aan deze ellendige avond. Hulde aan de medewerkers van dienst gemeentewerken en de milieudienst Groningen en aan alle hulpvaardige inwoners! Haren op z’n best.
Maar ook als alles is opgeruimd en de nieuwe ruiten weer zijn gezeemd, zullen we merken dat dit een onuitwisbaar feestje is geweest.
Jongeren uit Lelystad komen met een auto vol viooltjes om iets goed te maken van de schade die hun generatiegenoten hebben aangericht. Een bemoedigend initiatief!

En hoe nu verder?
Dit facebookexces is Haren overkomen. Het is te vroeg om te oordelen over de vraag of er op een juiste manier op is gereageerd. Er komt een onderzoek naar de gebeurtenissen. Met hulp van de resultaten daarvan kunnen andere gemeenten hun plan trekken in het geval zij met een soortgelijk evenement worden geconfronteerd. Wij hopen dat alle betrokkenen bereid en in staat zijn om hun eigen rol kritisch te bekijken en om, indien nodig, te erkennen dat andere keuzes mogelijk tot minder schade hadden geleid. Alleen eerlijkheid en transparantie kan maken dat deze zwarte avond nog enige positieve betekenis heeft.
Sam en Lucie, heel veel sterkte en goede wensen! Wij leven intens met jullie mee.

Gepubliceerd op 18-12-2013 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018