“Pek en veren”: open brief van een niet politiek betrokken inwoner

7 juni 2012

Beste Gerben,

Met stijgende verbazing en groeiende ergernis heb ik gisteravond de raadsvergadering bijgewoond.
Het was een bevestiging van het beeld dat ‘de politiek’ in een volstrekt eigen wereld leeft en de traditionele partijen dat voorál zo wil houden.
Jij bent, of beter was, daarin de uitzondering omdat je kennelijk anders opereerde en daarmee grote waardering oogstte onder de burgers voor wie jullie het allemaal zeggen (en horen) te doen.
Hoeveel pluimen op het werk moet je krijgen? Acht dorpsgenoten spreken in. Alle acht insprekers loven, gestoeld op eigen ervaring, voor de volle zaal jouw werk en instelling om oplossingsgericht te werken. Waardering alom, waarbij telkens de woorden, open, transparant, eerlijk vielen. Mij dunkt een ongekende waardering van de mensen waar je het voor doet. Daar zou elke bestuurder, ongeacht politieke kleur, heel erg blij mee moeten zijn.
Maar nee, in plaats daarvan zien we de even zure als zelfgenoegzame gezichten van de mannen en vrouwen die in hun eigen achterkamers al voor het begin van de vergadering hadden besloten dat ze dit niet willen, dat het niet hun stijl is. Het gaat hen kennelijk niet om het goed uitvoeren van het werk. Het gaat om het spel, en dat moet gespeeld volgens hún regels.

Die burgers, ach in woorden beleden VVD en PvdA hoe geweldig het was dat zoveel burgers kwamen inspreken maar in werkelijkheid is het niet meer dan een ritueel dansje. VVD en PvdA maakt het niet uit, laat staan dat het ook nog maar énige invloed zou hebben op hun besluitvorming. Ronduit genant, beledigend zelfs voor de insprekers. Die zullen zich voortaan nog wel ’s twee keer bedenken, net als de mensen op de publieke tribune die niet alleen hun vrije avond spendeerden maar zich daar pijnlijk bewust werden diegenen te zijn die dit circus financieel op de been houden. Je begrijpt opeens beter waarom mensen zich afkeren van ‘de politiek’.
In dat licht krijgen VVD en PvdA zo hun zin: wij, de burgers keren zich van hen af en daarmee zijn zij weer lekker onder elkaar.
In die zin zou je het ook kunnen zien als een briljante actie van de oude politiek. Maar zóveel slimheid dicht ik de dames en heren nou ook weer niet toe.
Ik vrees dat hun motivatie niet verder gaat dan gekwetste ego’s en een vorm van onverantwoordelijk opportunisme, op andermans kosten.
Beetje doorzichtig, maar kennelijk is dat hun interpretatie van het woord transparantie.

Het prijst jou anders te zijn en ik wens jou alle sterkte in deze slangenkuil,

Hartelijke groet,

Koos Staal